Finanční manager


Řízení kreditního rizika a pohledávek

Cílem dočasného působení interim manažera nebo interaktivního semináře je ukázat a naučit systém, jak k řízení kreditního rizika a pohledávek přistupují nejlepší společnosti ve svých oborech. Aplikováním praktických rad, návodů, postupů a dokumentů může společnost vygenerovat dodatečný zisk, významně snížit riziko a zároveň zvýšit jeho predikovatelnost, snížit případné budoucí ztráty a vylepšit cash flow z provozní činnosti.

Hlavní oblasti příležitostí

Oblasti, které soustavně generují příležitosti pokud jsou systémově nastaveny dle posledních zkušeností nejúspěšnějších společností jsou tyto:

  • hodnocení kreditního rizika a kredibility společnosti,
  • nastavení kreditní linky a splatnosti,
  • rozdělení kompetencí uvnitř firmy (obchod, finance, region, výroba, logistika, provoz..),
  • nastavení komunikace
  • zajištění a pojištění pohledávek

Konkrétní procesy, organizace, systémy a dokumenty

  • priority oddělení kreditního rizika a vymáhání pohledávek, popis práce, organizace práce během dne, výkonnostní metriky pro jednotlivé pracovníky
  • jak nastavit vztah zákazník – pracovník kreditního rizika a pohledávek
  • jak nastavit systém mezi financemi a ostatními oddělení firmy ve vztahu ke kreditnímu riziku a vymáhání
  • co by měly obsahovat kmenová data zákazníků, jak nastavit systém zakládání a přijímání nových zákazníků včetně nastavení kreditní linky a splatnosti, rozhodovací tabulka
  • Jak nastavit systém pojištění i zajištění pohledávek
  • jaké nastavit systémové kontroly a automatické kontroly v rámci hlavního informačního systému firmy (ERP)
  • ukázka výstupů kontrolního systému včetně reportů pro management
  • DMS – jak nastavit systém archivace důležitých dokladů pro vymáhání
  • vnitřní směrnice řízení kreditního rizika a pohledávek
  • šablona hodnocení bonity zákazníka
  • jak nastavit systém průběžného hodnocení stávajících zákazníků, kreditní skóring model a černou listinu
  • efektivní vymáhání, nácvik hovoru se zákazníkem, osobní setkání, splátkové kalendáře, úloha pokut za pozdní platbu – smluvní i zákonná
  • obsah, forma, časování a způsoby doručení faktury, systém reklamací, dobropisy
  • výpisy z účtů, avíza, párování, nerozpoznatelné platby
  • upomínkové dopisy, řešení sporů pomocí právníka, soudů, rozhodčích soudů
  • jak vybrat kredit ratingovou agenturu
  • metody snižování rizika – pojištění, zajištění